Yabancı Uyruklu Öğrenci İkamet İzin İşlemleri

YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİ İKAMET İZİN İŞLEMLERİ

Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı (YÖK) ile İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Başkanlığı arasında uluslararası öğrencilerin vize ve ikamet izni işlem ve süreçlerinin güncellenmesine yönelik 15 Kasım 2023 tarihinde "Uluslararası Öğrencilerin İkamet İzni Başvurularına İlişkin İş Birliği Protokolü" imzalanmıştır. Bu kapsamda uluslararası öğrencilerin ikamet izni başvurularına ilişkin iş ve işlemler Üniversitemizce yürütülecektir.

İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Başkanlığı tarafından beş dilde hazırlanan "Öğrenci İkamet İzni Başvurusu Nasıl Yapılır" başlıklı broşürlere aşağıdan ulaşabilirsiniz.

İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Başkanlığı'nın beş dilde hazırladığı “Öğrenci İkamet İzni Başvuru Süreci” başlıklı kitapçıklara aşağıdan ulaşabilirsiniz.

İkamet izni başvurusu için izlemeniz gereken adımlar:

  1. ADIM: Başvuru

Kayıtlı öğrenci iseniz ya da yeni kayıt yaptırdıktan sonra https://e-ikamet.goc.gov.tr adresinde bulunan “İlk Kez İkamet İzni Başvurusu Yapıyorum”, “İkamet İzni Uzatma Başvurusu Yapıyorum”, “İkamet İzni Geçiş Başvurusu Yapıyorum” butonundan uygun olanı tıklayarak kayıt formunu doldurup başvurunuzu yapınız. Başvuru formunu doldurduktan sonra çıktısını alıp imzalayınız. Lütfen başvuru formunda verdiğiniz bilgilerin doğruluğundan emin olunuz.

  1. ADIM: Belge Toplama

İkamet başvuru formunu doldurduktan sonra, aşağıdaki belgeleri eksiksiz hazırlayınız. Bu belgeler olmadan ikamet izni başvurusunda bulunmanız mümkün olmaz.

Gerekli belgeler (Türkçe) için Tıklayınız.

Gerekli belgeler (İngilizce) için Tıklayınız.

  1. ADIM: Parmak izi

İkamet alacak öğrencilerin Öğrenci İşleri Birimine dosya teslimi yapmadan önce Alanya İlçe Göç İdaresi Müdürlüğüne Pasaport, Öğrenci Belgesi ve Öğrenci İkamet İzni Başvuru Formu ile gidip parmak izi vermeleri zorunludur. (Daha önce ikamet izni başvurusu esnasında parmak izi alınmış öğrencilerin de tekrar parmak izi vermeleri gerekmektedir). Bu işlem sonucu Göç İdaresinden alınacak kod Öğrenci İkamet İzni Başvuru Formuna yazılacaktır.

!!! Parmak izi vermeden Öğrenci İşleri Birimine gelen öğrencilerin dosyaları teslim alınmayacak ve dosyalar parmak izi alındıktan sonra teslim edilmesi için iade edilecektir.

  1. ADIM: Ulusal Elektronik Tebligat Sistemi (UETS):

7201 sayılı Tebligat Kanunu ile 30617 sayılı Elektronik Tebligat Yönetmeliği uyarınca kişilere yapılacak tebliğlerin gönderimine ve teslimatına ilişkin Ulusal Elektronik Tebligat Sistemi (UETS) oluşturulmuştur.

Aynı doğrultuda, Göç İdaresi Başkanlığınca yabancılarla ilgili yapılacak iş ve işlemlerden ikamet izni uzatma başvurularında UETS adresi istenecek ve buna ilişkin olarak 15 Nisan 2024 tarihinden itibaren yabancıların randevu gününde sunacakları dosyalarına UETS başvuru formunu da eklemeleri gerekmektedir.

Yabancı öğrenciler UETS adreslerini;

  • Pasaport ve yabancı kimlik numarası,
  • GSM numarası,
  • Geçerli e-posta adresi ibraz etmeleri ve UETS başvuru forumunu doldurmaları akabinde PTT şubelerinden alabileceklerdir.

UETS bilgilendirme görseli için Tıklayınız.

  1. ADIM: Öğrenci İkamet İzni Belge Bedelini Ödeme

Bulunduğunuz ilçedeki Vergi Dairesine başvuru formunuzla giderek belge bedelini ödeyebilirsiniz. Makbuzunuzun mühürlü olduğuna dikkat ediniz.

İkamet izni belge bedelini başvurunuzu tamamladıktan sonra online olarak da ödeyebilirsiniz. (Ödeme işlemleri için gerekli olan tahakkuk numarası başvuru formunuzda yer almaktadır.)

  1. ADIM: Dosya Teslimi

İlçe Göç İdaresi Müdürlüğüne her hafta cuma günü dosya teslimatı yapılmaktadır. E-ikamet başvuru sayfasından başvurusunu yaparak evrakını toplayan ve parmak izini veren öğrencilerimizin dosyalarını 3 gün içinde Öğrenci İşleri Birimine teslim etmeleri gerekmektedir.

ÖNEMLİ NOTLAR:

Yasal Süre

  •  Eğer ilk defa ikamet izni başvurusu yapıyorsanız ikamet izni başvurunuzu mutlaka vize ya da vize muafiyeti süresi içerisindeyken(örneğin; 1 aylık vizeniz var ise 1 ay içerisinde / 3 aylık vize muafiyeti hakkiniz var ise 3 aylık süre içerisinde) yapmalısınız. Aksi halde başvurunuzun kabulü ile ilgili sorun yaşayabilirsiniz. 
  •  Uzatma Başvurusu için İkamet izni suresinin bitmesine 2 ay (60 gün) kalmasından itibaren öğrenci ikamet iznine başvurmak zorundadır. Örneğin öğrenci ikamet izniniz 19.04.2024 tarihinde bitiyor ise 19.02.2024 tarihinden itibaren uzatma başvurusu yapmalısınız.
  •  Geçiş Başvurusu için: Öğrenci ikametine başvurabilmek için gerekli şartı sağladığınız günden itibaren 20 gün içerisinde başvuru yapmalısınız.
  • Öğreniminizi dondurursanız, mezun olursanız, derslere kayıt yaptırmazsanız, ilişiğiniz kesilirse veya Üniversiteden çekilmeniz durumunda öğrenciliğiniz pasif hale gelecektir. Pasif öğrenciler herhangi bir öğrencilik hakkına sahip değildir. Ayrıca Üniversite, pasif öğrencilerin durumunu İlçe Göç İdaresi Müdürlüğü'ne bildirecek ve öğrenci izinleri iptal edilecektir.

Pasaport, Vize (varsa) ve Giriş Damgalarının Fotokopileri

  •  Pasaportun ilk sayfası, vize (varsa) ve giriş damgalarının her biri ayrı sayfada olacak şekilde getiriniz, fotokopileri tek sayfa içerisinde getirmeyiniz.
  • Evraklarınızı Üniversiteye teslim edeceğiniz zaman pasaportunuzun aslı yanınızda olmak zorundadır.
  • Başvuru sırasında herhangi bir nedenden dolayı pasaportu yanında olmayan öğrencilerimiz yanlarında pasaportlarının noter onaylı fotokopisini getirmek zorundadır.
  • E-ikamet başvurusu sırasında beyan ettiğiniz pasaportunuzu değiştirdiyseniz (Yeni pasaport aldıysanız) eski pasaportunuzun ve yeni pasaportunuzun ilgili fotokopilerini de (ilk sayfaları, vize sayfaları, giriş damgaları) getirmek zorundasınız.

Sağlık Sigortası

  • İkamet iznine başvururken Genel Sağlık Sigortasına dair SGK’dan alınmış e-imzalı/imzalı ve kaşeli/mühürlü provizyon belgenizi ya da Özel Sağlık Sigortası yaptırdıysanız imzalı ve kaşeli/mühürlü provizyon belgenizi ibraz etmelisiniz.
  • Sigorta süresi istenilen ikamet izni süresini kapsamalıdır. Örneğin 2 yıllık bir ikamet izni talep ediyorsanız 2 yıllık bir sağlık sigortanızın bulunması gerekir.
  • 18 yaşından küçük ve 65 yaşından büyük öğrencilerden geçerli sağlık sigortası şartı aranmaz ancak geçerli sağlık sigortası bulunanların belgelerini ibraz etmeleri gerekmektedir.
  • Öğrenciliğinin başlamasından itibaren ilk 3 ay içerisinde GSS alan öğrencilere, öğrencilik süresi boyunca ikamet izni düzenlenebilir. Ancak ÖSS (Özel Sağlık Sigortası) yaptıran öğrencilere ÖSS süresi kadar ikamet izni verilecektir.

18 Yaş Altı Öğrenciler İçin Doğum Belgesi ve Ebeveynin Muvafakatnamesi

Vize muafiyetiyle ya da farklı amaca yönelik vizeyle (turist vizesi vb.) gelenler için;

  • Veli/vasi bilgisini içeren belge (doğum belgesi, aile belgesi vb.) 
  • Veli/vasi/yasal temsilcisi tarafından 3. kişiye verilen muvafakatname 
  • Muvafakatname verilen 3. kişinin taahhütnamesi 

Öğrenim vizesi ile gelenler için; muvafakatname ve veli/vasi bilgisini içeren belge eklenmeyecektir. 

Doğum Belgesi; Doğum belgesi Türk makamlarından alınmışsa e-imzalı/imzalı ve kaşeli/mühürlü olmalı, Yurt dışından temin edilmesi halinde noter onaylı Türkçe tercümesi ve Apostil şerhi gerekmektedir. Apostil anlaşmasına taraf olmayan ülke vatandaşı olunması halinde söz konusu belgenin ilgili ülke makamları tarafından onaylanması (konsolosluk onayı ve Dışişleri Bakanlığı veya bu konuda yetkilendirilmiş Türk Makamları) gerekmektedir. 

Ebeveynin Muvafakatnamesi;

  • Şahsın on sekiz yaşından küçük olması durumunda; yurt dışında bulunan annesi/babası veya yasal temsilcisinin vereceği muvafakatname aranır.
  • Anne veya babadan birisinin bulunmaması (ölümü halinde diğer eş ölüm belgesi ibraz etmelidir) durumlarında muvafakat beyanı
  • Boşanma halinde çocuğun velayet belgesi

İstenilen belgeler Türk makamlarından alınmışsa e-imzalı/imzalı ve kaşeli/mühürlü olmalı, yurt dışından temin edilmesi halinde noter onaylı Türkçe tercümesi ve Apostille şerhi gerekmektedir. Apostille anlaşmasına taraf olmayan ülke vatandaşı olunması halinde söz konusu belgenin ilgili ülke makamları tarafından onaylanması (konsolosluk onayı ve Dışişleri Bakanlığı veya bu konuda yetkilendirilmiş Türk Makamları) gerekmektedir.

Evrak Tesliminde Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar

  1. ‘Beyan Kontrol Belgesi’nde öğrenciye ait bilgilerin eksiksiz doldurulması gerekmektedir. İmza, tarih kısımları kontrol edilerek tamamlanmalıdır. “Öğrenci İkamet İzni İçin Gerekli Evraklar” kısmındaki belgelerin kontrolünün sağlanması ve her tamamlanan evrak için ilgili kutucuğun işaretlenmesi gerekmektedir.
  2. Öğrencilerin kendilerinin www.goc.gov.tr adresindeki E-İkamet modülü üzerinden alacakları “İkamet İzni Öğrenci Kayıt Formun” da beyan ettikleri adres bilgisi ile “Beyan Kontrol Belgesi” 11/a ve 11/b Maddelerinde beyan ettikleri adres bilgilerinin aynı olması şarttır.
  3. “İkamet İzni Öğrenci Kayıt Formundaki” öğrenciye ait imza kısmında (sayfa 1) öğrenci imzası bulunmalıdır.
  4. Vergi Dairesinden ödenmiş kart parası makbuzu (2024 yılı itibari ile 565 TL) kontrol edilmelidir.
  5. Pasaportun aslı kontrol edilerek, pasaport fotokopisi ve son giriş kaşesi fotokopisi "aslı görüldü" şeklinde teyit edilmelidir.
  6. YÖKSİS sisteminde aktif kaydı olmayan yabancı uyruklu öğrencilerin başvuruları alınmayacaktır. (ALKÜ-TÖMER haricinde başka TÖMER'lerde öğrenim gören ve kayıt donduran diğer öğrenciler başvuru yapamayacaklardır.)
  7. Adres belgesi için yapılan başvuru ilk başvuru ise Beyan Kontrol Belgesi 11/a maddesinde belirtilen belgelerden uygun olanın hazırlanması; Adres belgesi için yapılan başvuru uzatma başvurusu ise bu belgelere ek olarak, E-devletten alınmış adres tescilini gösteren adres yerleşim belgesi getirmesi zorunludur.
  8. Uzatma başvurusunda adres tescil kaydı olmayan öğrenciler ile Parmak izi kaydı bulunmayan yabancı öğrencilerin başvuruları alınmayacaktır.
  9. Öğrenci evraklarını pembe kapaklı karton dosya içinde teslim etmelidir.